In 2015 kwam een grote groep nieuwkomers naar Nederland, waaronder ook veel jongeren. Nieuwkomers zijn een complexe doelgroep om les aan te geven. Naast taalachterstand, een andere culturele achtergrond en ‘normale puberproblemen’, schuilt vaak extra emotionele bagage, veroorzaakt door de zogenaamde migratie- en post-migratie-stressoren.
Er bestaat een grote behoefte aan specifieke bijscholing onder Internationale Schakelklas (ISK) docenten. Momenteel is er (te) weinig beschikbaar voor docenten om hun leerlingen op een juiste manier te kunnen ondersteunen bij hun specifieke ontwikkelingsopgaven.
Op basis van de ervaring die de Respect Foundation opdeed in het werken in post-conflictgebieden (zie ons internationale programma) werd van 2017-2019 het succesvolle ‘ISK-bijscholingstraject gerealiseerd. Daarmee werden 500 docenten van 20 ISK-locaties getraind.
In 2020 start de Respect Foundation met het vervolgtraject op ISK’s en in het regulier onderwijs: ‘Succesvolle nieuwkomers in de samenleving’.