Naar de BurgerschapTool Burgerschap in alle school-curricula van Nederland Burgerschap in alle school-curricula van Nederland

BURGERSCHAP

Burgerschap staat in de top drie trending topics in het onderwijs. Maar wat is het nu precies? En hoe geef je als school op een goede manier invulling aan burgerschap?

Toen vanuit de overheid de opdracht kwam voor scholen bij te dragen aan actief burgerschap en sociale integratie, bundelden MasterPeace en de Respect Foundation hun krachten en namen het initiatief voor het BurgerschapsPact. Binnen dit pact zijn de eerste stappen gezet om gezamenlijk het onderwijs te ondersteunen bij de zoektocht naar invulling van inhoudelijk en praktisch burgerschapsonderwijs.

DE BURGERSCHAPSMAKELAAR

De BurgerschapsMakelaar is een project van de Respect Foundation waarbij er op verschillende facetten wordt samengewerkt om de burgerschapsopdracht voor scholen op een toegankelijke manier te vertalen naar concrete samenwerkingen, tools en adviezen. Het project bundelt zo veel mogelijk bestaande initiatieven en verbindt aanbodpartners.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

“Met de tool hebben de Respect Foundation en MasterPeace onze burgerschapsleerlijn letterlijk in beeld gebracht. Het werd meteen zichtbaar dat we wel degelijk vanuit visie werken!”
– Nicole Verdier, Directrice basisschool de Boomgaard in Utrecht

Burgerschaptool

De BurgerschapTool geeft scholen op een simpele manier inzicht in het huidig burgerschapsonderwijs. Het werkt als een inventarisatietool waarmee de school gemakkelijk in beeld brengt wat er al wordt gedaan aan burgerschap. De tool werkt ondersteunend bij het vormgeven, inrichten en bijstellen van burgerschapsonderwijs.

Hoe de tool werkt?
Educatie ontwikkelaars Femke en Maartje vertellen je graag meer in de volgende video.

Neem contact op!

We zijn altijd opzoek naar schoolteams van het PO die willen pionieren met de tool én docenten uit het VO die willen meedenken over de vertaalslag voor het voortgezet onderwijs.