Samen werken en samen leren

In aanloop naar ons jubileum, nemen wij jullie mee in 15 persoonlijke verhalen en visies op Respect van bijzondere en betrokken mensen. Het interview van deze week:
Adem Baskaya & Boudewijn van Velzen – EduXprss
“Wij zijn EduXprss, een coöperatie van adviseurs en trainers die zich inzetten voor het verbeteren en vernieuwen van onderwijs en leren. Dat doen we met scholen maar ook met organisaties buiten het onderwijs. Ons doel is om optimale kansen en een brede ontwikkeling te bieden voor alle lerenden, jong en oud.
Vandaag de dag maakt het voor je ontwikkeling nog veel uit waar je geboren en getogen bent. Het bepaalt je mogelijkheden en kansen op het gebied van opvoeding, van onderwijs en van werk. De plaats van je wieg heeft ook veel invloed op hoe je wordt voorbereid op een samenleving die vrijheid van meningsuiting en respect voor de ander belangrijk vindt. In de dagelijkse praktijk worden die waardes lang niet altijd verwezenlijkt. Vrijheid van expressie kan (soms heftig) botsen met respect hebben voor andermans overtuigingen. Je veilig voelen als je je mening wilt uiten is niet vanzelfsprekend. Pesten vanwege je afkomst komt voor op straat, op het werk en in scholen.

Wij hebben REF leren kennen als een organisatie die exact deze zaken aanpakt. Een organisatie die stapsgewijs gebouwd heeft aan de samenwerking met een heel grote groep scholen, gemeenten en allerlei andere instellingen. Het woord ‘respect’ lijkt simpel en vanzelfsprekend. Het werk wat EduXprss en de REF samen gedaan hebben, heeft duidelijk laten zien dat het zoveel meer is. Respect in de praktijk betekent dat de vicieuze cirkel waar individuen en groepen vanwege hun ontwikkeling in zitten doorbroken kan worden. Doorbroken zodat de situatie van jongeren verbeterd wordt, binnen scholen, op straat, in Nederland, maar ook ver hierbuiten zoals in Congo of op de Filipijnen.

REF heeft een bewezen kwaliteit als het gaat om het ontwikkelen, uitzetten en uitdragen van simpele methodes die aan het doorbreken van deze vicieuze cirkel bijdragen zodat het moreel kompas van een individu beter kan worden. Daarnaast heeft REF unieke strategieën ontwikkeld om gemeenschappen en scholen te mobiliseren rond het thema ‘respect’. In onze samenwerking koppelen we de expertise van REF-medewerkers aan dat wat onze collega’s te bieden hebben. We denken dat die samenwerking belangrijke mogelijkheden biedt voor de ontwikkeling van programma’s en projecten waarin scholen en organisaties buiten de onderwijssector gezamenlijk bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. We zien dat bijvoorbeeld bij een thema als ‘burgerschap’. Dat kan niet alleen een opgave zijn voor scholen alleen. Burger ben je niet alleen in de school maar vooral daarbuiten. Samen kunnen REF en EduXprss veel betekenen voor de ontwikkeling van komende generaties Nederlandse burgers.”

Benieuwd naar de andere interviews? Volg ons dan op LinkedIn.