Invloed hebben en actie ondernemen

In aanloop naar ons jubileum, nemen wij jullie mee in 15 persoonlijke verhalen en visies op Respect van bijzondere en betrokken mensen. Het interview van deze week is een hele speciale, namelijk met:
De leerlingen van de Respect Jongerenraad – RSG Ter Apel.
Vjera, Kira, Sophie, Adam, Anna-Claire, Inez, Jesse, Julian, Noah, Pirintha, Selwin, docent Sarah Stenneberg, bedankt!
“Hoe we met elkaar omgaan, met wederzijds Respect, waarbij we naar elkaar luisteren, is bij ons op school heel belangrijk. We zijn pas sinds kort onderdeel van de Respect Jongerenraad. Het thema Respect sluit goed aan bij wat wij in de leerlingenraad behandelen; van afval op straat en de band tussen leerling en docent tot de verbinding tussen regulier- en opvangonderwijs in onze Internationale Schakelklassen.”

Waarom zijn jullie onderdeel van de leerlingenraad?

Kira: ‘Waarom ik in de leerlingenraad zit? In het begin was het gewoon interesse, maar hoe meer ik erbij betrokken ben, hoe leuker ik het vind. Van het bespreken van de thema’s die aan bod komen binnen school tot het organiseren van activiteiten voor medeleerlingen. Het is gewoon leuk en belangrijk dat we gezamenlijk het gesprek aangaan. Deze verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de docenten en ouders maar júíst ook bij leerlingen! Wij hebben iets te zeggen en er wordt naar geluisterd.’
Sophie: ‘Het is mooi om invloed te hebben en actie te ondernemen. Als er wat speelt onder je klasgenoten, kun je er ook echt iets mee doen. “Niet lullen maar poetsen”, haha!’

Hoe speelt het thema Respect een rol binnen de leerlingenraad op RSG Ter Apel?

Docent Sarah: ‘Sowieso dat we naar elkaar luisteren en iedere input serieus nemen. Je mag écht zeggen wat je wilt en wat je vindt. Ik denk dat we dat hier wel samen bereiken.’
Sophie: ‘Ja, dat klopt! En ik denk ook dat dit echt het belangrijkste is. We zijn informeel als we samenkomen en we durven samen lastige thema’s aan te snijden.’

Wat vind je zelf belangrijk in hoe je met elkaar omgaat op school? Hoe behandel je elkaar?

Noah: ‘Ik vind dat leerlingen onderling, maar ook de leerling en de docent, op elkaar zouden moeten reageren zoals ze zelf ook behandeld zouden willen worden.’

Selwin: ‘Ja, iedereen in zijn waarde laten. Thuis kunnen we onszelf zijn en eigenlijk wil je elkaar op school net zo behandelen als je thuis doet.’

Heb je zelf wel eens een situatie meegemaakt waarin je niet respectvol werd behandeld?

Adam: ‘Ik was een keer in de Jumbo aan het werk toen een Nederlandse klant mij in het Engels aansprak. Hij ging ervan uit dat ik vast geen Nederlands sprak. Ik was verbaasd en zei: “Ik spreek gewoon Nederlands, hoor.” Het gaf mij een onwennig gevoel dat ik niet helemaal kon plaatsen.’
Vjera: ‘We gaan bewust om met wat wel en niet goed is. In een situatie waarbij ik respectloos behandeld werd, besloot ik weg te gaan. Leeftijdsgenoten stonden op en gingen met mij mee. We maakten echt een statement en dat gaf een goed gevoel!’

Welke thema’s spelen het meest in jullie omgeving?

Allen: ‘Online Respect!’
Docent Sarah: ‘Ja, dat is zeker een belangrijk thema; hoe jongeren online communiceren.’ Noah: ‘Zelf kom ik amper buiten en de gesprekken online, bijvoorbeeld tijdens het gamen, zijn zelden respectvol. Wel voel ik me veilig, het hoort soms ook een beetje bij het gamen. Soms ontstaat er ruzie online, maar dat laat ik ook wel weer snel los. Maar dat kan niet iedereen natuurlijk’

Benieuwd naar de andere interviews? Volg ons dan op LinkedIn.